PiiaKattelus Häjyylyä härmästä

Ministeriön valitut palat

Alkusyksystä 2015 sisäministeriö yritti "puolisalaa" ohjailla kansan huomiota pois hallitsemattoman turvapaikanhakijatilanteen kielteisistä vaikutuksista pyytämällä valikoituja viestintä- ja mainostoimistoja sekä yritysmaailman ja järjestöjen edustajia kehittelemään myönteisiä juttusarjoja ja kampanjoita turvapaikanhakijoista (YLE 2.11.2015).

Sisäministeriön viestintäjohtaja Mika Mäkinen kutsui paikalle 9.9.2015 mm. Miltton ja SEK&Greyn, tuotantoyhtiö Gimme Ya Walletin, YLE:n, Radio Helsingin, Supercellin, Suomen Punaisen Ristin ja turvapaikanhakijoita auttaven yhteisöjen edustajia. Mäkisen mukaan kokoontumisen syynä oli Suomeen tulleiden turvapaikanhakijoiden suuri määrä.

Minusta on erittäin kyseenalaista, että verorahoilla rahoitettu ministeriö toimii "kampanja-agitaattorina" kertoen valikoidusti asiat kansalle. Onko hyvän hallinnon mukaista, että virkavastuulla toimiva virkamies toimii aloitteellisena lanseeraamalla "mainoskampanjan", joka jättää kielteiset asiat kertomatta? Viestintäjohtajan tarkoitus lienee ollut hyvä, kuten luottamuksen rakentaminen, mutta keinot olivat mielestäni sopimattomat.

Näin jälkeenpäin ajatellen sisäministeriö lisäsi kampanjallaan tahtomattaan epäluuloa ja epäluottamusta kansan keskuudessa, koska jokainen vähänkin asioista perillä oleva ymmärsi tämän uutisoinnin "kätketyn" agendan. Mäkinen toteaakin Ylen haastattelussa seuravaa "Tämä syntyi nopeasti ja oli tällainen puolituttujen ihmisten nopea kyhäys". Eipä järin virkamiesmäistä, anteeksi vain ja voisinkin kysyä, "mitä jäbä duunaa?".

Virkamiesten ei pitäisi pyrkiä vaikuttamaan poliittisiin asiakysymyksiin. Eri asia on, jos tämä kampanja lanseerattiin sisäministeri Petteri Orpon pyynnöstä, mutta hän ei ainakaan minun tietääkseni ole julkisesti kunniaa asiasta ottanut. Lisäksi sisäministeriön viestintäjohtaja oli kyseenalaistanut tilaisuudesta uutisoinnin kaksi kuukautta jälkikäteen, ainakin Ylen toimittajan mukaan.

Jos virkamiehet kertovat poliittisesti "kuumasta" aiheesta suunnitelmallisen valikoidusti, koska totuuden kertominen ei sovi virkamiesten tavoitteisiin, silloin ollaan edustuksellisen demokratian kannalta arveluttavassa tilanteessa. Sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg kertoi, että syyskuisen tilaisuuden taustalla oli pelko siitä, miten suomalainen yhteiskunta kestää turvapaikanhakijoiden suuren määrän ja Nergin mukaan he halusivat viestiä kansalle "faktatietoa".

Sisäministeriön "pop-up-kampanja" näyttäytyy harkitsemattomana vielä siitäkin syystä, että ulkoministeriö käynnisti lokakuussa 2015 käänteisen mainekampanjan, jonka avulla Suomi pyrkii vähentämään perusteettomia turvapaikkahakemuksia. "Suomi ei ole paratiisi." " Suomi pyrkii karkottamaan afgaaniturvapaikanhakijat"- viestiä kerrotaan paikallisilla kielillä jo tulijoiden lähtö-ja kauttakulkumaissa kuten Afganistanissa, Irakissa, Turkissa, Venäjällä, Somaliassa, Etiopiassa ja Keniassa (Ilkka 6.3.2016).

Sisäministeriö aliarvioi Suomen kansaa tarjoamalla 2000-luvulla vain "valittuja paloja" valikoitujen toimijoiden lanseeraamana. Kyllä kansa tietää, milloin asioita kaunistellaan ja peitellään.

 

http://yle.fi/uutiset/sisaministerio_pelastyi_turvapaikanhakijoiden_maar...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Mielenkiintoinen on tuo pikaisesti kokoon kyhätyn median tilaisuus, jonka pääarkkitehtinä näyttäisi toimineen sisäministeriön virkamies viestintäjohtaja Mäkinen.

Mielenkiintoinen on myös YLE kirjoituksessa mainittu kansliapäällikkö Nergin kommentti; "Sisäministeriön strategiassa on Nergin mukaan määritelty, että viranomaiset tarvitsevat tuekseen kolmatta sektoria ja yrityksiä."

Eikö sisäministeriö toimi sisäministeri Orpon alaisuudessa, joten hänen luvallaan oletettavasti kyseinen tilaisuus lienee järjestetty. Muutoinhan ei virkamiehet voine tehdä poliittisia päätöksiä, jona pidän tuollaisia tilaisuuksia, joissa selvästi on poliittinen sanoma kansalaisille suunnattuna.

Olisi syytä selvittää kenen aloite oli järjestää tuo tilaisuus.

http://www.intermin.fi/fi/ministerio/organisaatio/...

http://www.intermin.fi/fi/ministerio/strategia

http://www.intermin.fi/fi/kehittamishankkeet/sisai...

Eero Mattila

Konsulttien ja mainostoimistojen käyttö näyttää kovasti viehättävän kokoomusta. Toki muutkin puolueet veljeilevät liiaksi mainostoimistojen kanssa. Mitäpä tästä voisi sanoa - säälittävää!

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Tulikohan tuossa stormauksessa kellekään mieleen että "mitä jos vain puhuisimme totta?"

Tommi Nurminen

Valtion hallintomme pelkää kansan reaktioita jos tietäisimme täyden totuuden. Eniten he pelkäävät oman pallinsa keikkumista.

Toimituksen poiminnat